vineri, 9 decembrie 2011

Consumul de carne și sănătatea



Sunt vegetarian din 1998. Sunt convins de beneficiile acestei diete şi  încurajez oamenii să o experimenteze.
Totuşi, sunt realist şi îmi dau seama că pentru unii e mai greu să facă schimbarea. Eu am beneficiat de multe avantaje: nu am avut de luptat cu o puternică dorinţă de a consuma carne, dimpotrivă, mâncărurile mele favorite au fost întotdeauna cele vegetale. În plus, am avut (şi încă am) o pasiune pentru gătit, ceea ce m-a ajutat să mă adaptez mai uşor la noua dietă. Cunoaşterea modului de funcţionare a corpului omenesc, pregătirea medicală pe care o am, mi-au oferit o puternică motivaţie pentru vegetarianism. Pe lângă toate acestea, a fost şi un pas al credinţei - am vrut să experimentez recomandarea Scripturii din Geneza 1:29.
Poate că unii oameni nu au aceste avantaje. Alţii pot fi împiedicaţi de probleme financiare, presiuni ale familiei sau grupului de prieteni sau alt gen de dificultăţi. O doamnă îmi spunea: "Mănânc carne odată la două săptămâni, deoarece nu vreau să fiu vegetariană. Nu suport ideea!"
Ce ar trebui să facă un consumator de carne ca totuşi să se expună unor riscuri mai mici?

1. Alegeţi sortimente de carne sărace în grăsimi saturate. Cele mai potrivite sunt carnea albă, de pasăre şi de peşte.

2. Încercaţi să procuraţi carnea din surse sigure. Unii producători sunt lipsiţi de scrupule şi pun în vânzare carnea unor animale bolnave sau chiar moarte. Cea mai bună idee ar fi să intraţi în legătură cu un mic producător de la ţară, care vă inspiră încredere.

3. Consumaţi carnea imediat după sacrificarea animalului sau, dacă trebuie păstrată mai mult timp, alegeţi conservarea acesteia prin congelare. Nu consumaţi carne veche (afumături, salamuri, kaizer, tobă, cârnaţi, crenwurşti, cabanos, parizer, costiţă). Conservarea cărnii presupune multe compromisuri: 
  • cantităţi mari de sare;
  • adăugare de nitrit de sodiu şi alţi aditivi periculoşi;
  • verificarea provenienţei cărnii în cazul preparatelor este practic imposibilă (cum arăta animalul din care a fost preparat salamul?);
  • în ciuda conservanţilor, există riscul înmulţirii unor bacterii deoarece carnea este un produs uşor alterabil;
  • în carnea veche necongelată încep discrete procese de alterare a proteinelor în urma cărora rezultă produşi toxici (de ex. amine).
Biblia interzice consumul cărnii mai vechi de două zile (în timpurile biblice congelarea nu era posibilă): "Jertfa să fie mâncată în ziua când o veţi jertfi, sau a doua zi; ce va mai rămâne până a treia zi, să se ardă în foc." Levitic 19:6

4. Alegeţi doar carne provenită de la animalele declarate în Biblie "curate". Ştiinţa medicală a identificat o parte din motivele pentru care Dumnezeu a interzis în capitolul 11 din cartea Levitic consumul anumitor specii (conţinut mare de grăsimi, risc crescut de contaminare cu bacterii sau paraziţi, etc.). La data actuală datele acumulate nu sunt complete şi concludente, de aceea ştiinţa medicală încă nu interzice categoric carnea animalelor necurate. Totuşi, dacă ţineţi la sănătatea dvs. şi a familiei dvs. este mai bine să evitaţi carnea de porc, iepure, nutrie, struţ, cal, "fructele" de mare (caracatiţă, stridii, creveţi, etc.), peştele fără solzi şi înotătoare (somn, pangasius, etc.). Putem fi siguri că Dumnezeu a avut un motiv serios să ni le interzică.

5. Îndepărtaţi orice grăsime vizibilă din carnea consumată. În cazul cărnii de pasăre este mai bine să aruncaţi pielea, deoarece sub ea este întotdeauna un strat de grăsime. Aşa cum se ştie, grăsimea animală conţine cantităţi mari de colesterol şi grăsimi saturate, substanţe care duc la ateroscleroză, infarct miocardic, accidente vasculare cerebrale, obezitate, diabet, cancer de colon, scăderea imunităţii, etc. Ar fi înţelept, de asemenea, să aruncaţi zeama de carne (apa în care a fiert carnea). Obiceiul gospodinelor de a "valorifica" zeama de carne preparând în ea supă sau pilaf nu este sănătos, deoarece apa extrage în timpul fierberii grăsimea şi alte substanţe periculoase din carne.
Un text biblic vechi de peste 3400 de ani, scris cu mult înainte ca ştiinţa să descopere colesterolul: "Aceasta este o lege veşnică pentru urmaşii voştri, în toate locurile unde veţi locui: cu nici un chip să nu mâncaţi (...) grăsime." Levitic 3:17

6. Nu consumaţi viscerele (creier, ficat, rinichi, etc), deoarece sunt bogate în colesterol şi acid uric. Acesta din urmă favorizează apariţia gutei şi a litiazei urinare (pietre la rinichi). Mulţumiţi-vă cu carnea "macră" (cu ţesuturile de tip muscular).

7. Nu consumaţi carne la masa de seară. E bine ca după ora 15 să consumaţi doar alimente sărace în proteine, cum sunt fructele şi produsele de panificaţie. Motivul este simplu: deseori o parte din alimentele consumate în cursul după amiezii rămân în stomac peste noapte. Această stază favorizează multiplicarea bacteriilor şi degradarea hranei. Glucidele fermentează şi dau naştere la acid lactic şi la alte substanţe cu periculozitate scăzută. În schimb, proteinele intră în procese de putrefacţie care duc la formarea unor substanţe mult mai toxice (amine, indol, scatol, amoniac).

8. Aveţi grijă să nu depăşiţi cantitatea de alimente proteice recomandată în piramida alimentaţiei raţionale. La calculul porţiilor trebuie să ţineţi cont şi de sursele vegetale de proteine din alimentaţia dvs. De exemplu, nu are sens să pui carne în mâncarea de fasole sau mazăre, deoarece aceasta deja conţine proteine destule. Excesul de proteine duce la boli renale, osteoporoză, anumite forme de cancer, etc.


Dacă ţineţi cont de toate aceste precauţii, riscurile consumului de carne sunt mult reduse. Deşi planul original al lui Dumnezeu a fost ca omul să se hrănească doar cu alimente vegetale, consumul de carne nu este păcat, deoarece Dumnezeu a permis aceasta după potop (Geneza 9:3). Oricum, sfatul meu este să nu pierdeţi din vedere faptul că alimentaţia ideală este fără carne (mai ales dacă suferiţi de vreo afecţiune). Găsiţi căi prin care să vă apropiaţi de acest tip de alimentaţie. Iată câteva sugestii:
  • stabiliţi zile "fără carne" (pot fi zilele obişnuite de post ortodox sau altele la alegerea dvs.);
  • încercaţi reţete vegetariene, chiar dacă mai consumaţi carne;
  • informaţi-vă cât mai bine - citiţi cărţi, participaţi la seminarii, vizionaţi documentare despre alimentaţia sănătoasă;
O idee care ar putea să te ajute: "Vegetarian de zile lucrătoare"

4 comentarii:

Anonim spunea...

Bune sfaturi!

Marya Hîrsu spunea...

Oau. Frumos spus. Biblia...cea mai ampla carte de biologie, geografie, istorie, psihologie si multe altele. Am o intrebare: ati scris cumva o carte? Daca da, sa imi spuneti de unde sa o cumpar, daca nu, sa scrieti.

Marya Hîrsu spunea...

Ma bucur ca mai sunt persoane care citesc biblia. Adevarul este ca este o carte care cuprinde foarte multe domenii..biologie, geografie, psihologie, psihologie, nutritie, etc. Toate pentru un trai edenic. Cine ar respecta biblia intru totul nu ar cunoaste boala. Bineinteles insotita de o credinta sincera fata de Cel care a inspirat-o. Pt dvs domnule doctor: daca ati scris o carte sa ne spuneti de unde sa o cumparam, iar daca nu sa scrieti una. Va salut cu pace si respect.

ionel bratu spunea...

Multumesc pentru incurajare. Am scris doar o brosura de alimentatie care se numeste "Pasi spre alimentatia ideala". Aveti un link in bara laterala a blogului. Public regulat articole in revista "Viata+Sanatate".