marți, 13 decembrie 2022

Ai mușchi, ai sănătate

Postarea aceasta se vrea practică. Ce ar trebui să facem pentru a profita de „fabrica de sănătate”, despre care am vorbit în postarea precedentă? Răspunsul pare simplu: trebuie să faci mișcare, exerciții fizice.

Și înainte de a afla despre miokine eram convins că avem nevoie de activitate fizică și mă străduiam să fac măcar 30 de minute de mișcare pe zi. Dădeam acest sfat și pacienților, prietenilor, celor din familie. Ceea ce am realizat însă după descoperirea acestor informații este că nu făceam suficient. Ca să înțelegeți problema mea, să vorbim despre tipurile de exerciții fizice.

Sursa imaginii: flickr.com

Exercițiile fizice se clasifică în patru categorii:

- de mobilitate - exerciții ușoare, ce au ca scop încălzirea mușchilor și articulațiilor.

- de rezistență - exerciții ușoare, ce pot fi repetate timp îndelungat: mers pe jos, alergat, jocuri (fotbal, tenis), ciclism, skating etc. Tot aici intră și majoritatea activităților practice (munca cu scop: grădinărit, curățenie etc.).

- de forță - exerciții grele, la care poți face un număr limitat de repetări: flotări, genuflexiuni, abdomene, exerciții cu greutăți, exerciții excentrice (cu corzi elastice). Ele caracterizează culturismul (body building), deși sunt utilizate și în alte sporturi. Și activitățile practice pot include exerciții de forță din când în când.

- de echilibru - exerciții ce antrenează capacitatea de a sta în echilibru. Sunt caracteristice gimnasticii, baletului, patinajului (în special celui artistic), dar pot fi folosite și în alte sporturi.

 Cred că deja v-ați prins. Eu mă rezumam la exerciții de mobilitate și rezistență, așa cum foarte probabil faceți și voi. Am făcut culturism în facultate, împreună cu un prieten bun, dar ulterior am abandonat exercițiile de forță din două motive. Cel mai important a fost comoditatea, dar a contat foarte mult și faptul că medicina actuală nu le consideră importante (sau cel puțin așa am perceput eu mesajul ghidurilor și tratatelor medicale).

Marea schimbare pe care am făcut-o în urma aflării acestor informații este că am introdus în rutina mea zilnică exerciții de forță. Pentru că sunt foarte ocupat, nu am început să merg la sală. Am ales să fac trei sau patru reprize scurte, de câteva minute, la mine acasă. Prima serie o fac imediat după încălzirea de dimineață. La început, fiecare serie era formată aproximativ 12 flotări, urmate imediat de 30 de abdomene și vreo 25 de genuflexiuni. Fiind vorba de mușchi diferiți, nu era nevoie de pauze prea mari între exerciții. Totul îmi lua maxim cinci minute. În total, pe parcursul unei zile făceam deci cam 15 minute de exerciții de forță.

Rezultatele au fost uimitoare. După vreo zece zile mi-au dispărut complet durerile de spate. De vreo 4-5 ani am probleme cu coloana (dureri, scăderea mobilității). Pentru că fac regulat exerciții de mobilitate, nu am mai avut blocări ale spatelui în ultimul timp (complexul Williams m-a ajutat foarte mult). Oricum, noaptea nu puteam dormi în orice poziție, iar dimineața mă trezeam cu dureri surde de spate. După încălzire se mai linișteau lucrurile. Uneori mobilitatea era așa de limitată, încât nu-mi puteam încălța șosetele.

Acum sunt mai tânăr cu 20 de ani. Nu mai am nicio durere, pot dormi în orice poziție, mi-am recăpătat mobilitatea. Câteva minute de exerciții pe zi au făcut ceea ce nici medicamentele, nici fizioterapia nu ar fi putut face. În plus, mă simt plin de energie, de viață. Puterea fizică mi-a crescut vizibil. Acum îmi port cu ușurință băieții în brațe. Și corpul meu arată mai bine. Postura s-a corectat, musculatura începe să se evidențieze. 

Probabil că sunt și alte beneficii, pe care încă nu le sesizez. Oricum, sunt hotărât să continui. Timpul alocat exercițiilor a rămas cam același, dar am mai diversificat gama de exerciții. Mi-am montat o bară de tracțiuni la mansardă, mi-am cumpărat benzi elastice și o saltea pentru exerciții. 

Îți recomand cu căldură să începi și tu. Nu uita să faci mai întâi o încălzire, mai ales dimineața, înainte să începi activitățile zilei. Ai aici un video foarte bun care te poate ghida. Nu considera încălzirea pierdere de timp. În primul rând, nu îți ia mai mult de zece minute. (Poți să o mai scurtezi, dacă nu ai 10 minute). Nu știi la ce solicitări vei fi supus în timpul zilei. În plus, dacă o faci într-un ritm alert, sunt 10 minute de exercițiu aerobic, ceea ce contează mult pentru sănătate. 

Caută pe net tutoriale ca să faci corect exercițiile. Pe canalul acesta găsești multe informații utile.  Pentru fiecare grupă musculară sunt și exerciții mai ușoare și mai grele. De exemplu, pentru cei cu brațe prea slabe, flotările se pot face la perete pentru început. Ca principiu, exercițiile de forță se fac până obosesc mușchii. Nu este nicio problemă dacă poți face doar trei sau patru repetări. Dimpotrivă, atunci când ajungi să faci multe repetări la un exercițiu, trebuie să găsești variante mai grele. Mult succes!

Niciun comentariu: